Stoelyoga

/Stoelyoga
Stoelyoga2020-08-23T09:58:16+00:00

Yoga is populair en op dit moment één van de snelst groeiende ‘sporten’ in Nederland. Het beoefenen van yoga, brengt je lichaam en geest in balans.  De yogafilosofie zit vol met wijsheden, die inzicht geven. Het leven is een stroom van leuke, neutrale, minder leuke of ronduit vervelende gebeurtenissen. Niets blijft hetzelfde; alles is constant in verandering. Om je als mens ergens aan vast te klampen heeft weinig zin. Niemand ontkomt aan ziek zijn, ouder worden en uiteindelijk sterven. Alles wat zich in ons leven aandient moeten we bewust doorleven. En dat is niet altijd gemakkelijk. Als we onze boosheid, verdriet of angst te veel wegstoppen, betekent dat stress voor het lichaam. Veel stress komt de gezondheid en het ‘genieten van wat het leven te bieden heeft’ niet ten goede. Yoga gaat over ‘verbinden’.  Je verbinden met jezelf en met ieder ander. De oprechte aandacht die we onszelf geven tijdens een uur yoga, werkt helend. Ook kan het zorgen voor nieuwe energie en focus.

De houdingen (asanas)

Yoga is bedoeld voor iedereen, niet alleen voor soepele mensen in mooie pakjes. Juist voor mensen die te maken hebben met ongemak en beperking, kan het veel betekenen.  Stoelyoga is een laagdrempelige vorm van yoga. De stoel biedt vele mogelijkheden om deelnemers te ondersteunen bij iedere yogahouding. Vrijwel iedere originele yogahouding is om te vormen tot een houding ondersteund door de stoel. Het is een ideale manier toch beweging te blijven. Hierdoor kan iedereen, jong en oud, gezond of fysiek beperkt, de weldaad van yoga ervaren.

De effecten

Veel mensen beoefenen yoga om stress te verminderen en het contact met zichzelf te herstellen. Het maakt je weer bewust van wat je ‘voelt’ en wat het betekent om naar je lichaam te luisteren. Rek- en strekbewegingen dragen niet alleen bij aan een soepeler lichaam. Het werkt ook in op de diepere laag daar achter.

Yoga de Lotus biedt op meerdere momenten in de week een stoelyogales. Zie hiervoor het Lesrooster  Ben je op zoek naar een meer actievere vorm van yoga, dan is Hatha Yoga mogelijk meer geschikt. Of yin yoga  als je vooral wilt werken aan souplesse en gezonde pezen en gewrichten.